Als het gaat om het meten van het succes van een website, zijn er tal van metrics waarmee rekening moet worden gehouden. Natuurlijk heeft Google PageRank lange tijd zijn belang gehad om te begrijpen hoe goed je site scoort in zoekmachines in vergelijking met anderen. Maar met alle veranderingen en updates die Google in de loop der jaren heeft gedaan, is de relevantie van PageRank aanzienlijk afgenomen.
Daarnaast is er nog een andere belangrijke factor waarmee rekening kan worden gehouden bij het meten van het succes van een website: Domain Authority (DA). Bij Backlink hechten we niet zoveel waarde aan Domain Authority, omdat het een metric is die gemakkelijk te bespelen is. Als je genoeg geld hebt om links van andere websites te kopen, dan krijg je in een mum van tijd goede rankings.
Daarom gebruiken we liever Ahrefs DR, die veel nauwkeuriger is dan Domain Authority. Voor iedereen die geïnteresseerd is in het lezen over domein autoriteit, hebben we het een en ander voor je klaargezet.
Wat betekent DA?
Domein autoriteit is een metric die gemaakt is door Moz. Het meet de kracht van webpagina’s op basis van hun inkomende linkprofiel. Hoe hoger de DA-score, hoe beter een pagina door Google wordt gerangschikt. Omdat Domain Authority wordt berekend met behulp van een algoritme, is het mogelijk het systeem te bespelen als je bereid bent te betalen voor links. Dit maakt het minder bruikbaar dan de Domain Rating van Ahrefs of de Trust Flow van Majestic.
Een goede manier om over domain authority scores na te denken is ze te vergelijken met credit ratings. Een zeer hoge score betekent meestal dat je gemakkelijk een lening zult krijgen, terwijl een lage score aangeeft dat kredietverstrekkers je sceptisch kunnen bekijken. Op dezelfde manier betekent een hoge DA-score dat mensen je inhoud vertrouwen, zodat ze er waarschijnlijk op zullen klikken, terwijl een lage score erop kan wijzen dat de pagina valse informatie bevat.
Domain Authority heeft twee hoofdcomponenten – domein en pagina. Beide factoren zijn even belangrijk bij het berekenen van de score. De manier waarop ze bijdragen aan de totale score verschilt echter enigszins. Laten we beide nader bekijken.
Het domein van een pagina verwijst naar de URL waarop de pagina wordt gehost. Domein autoriteit wordt berekend op basis van het aantal domeinen dat naar een bepaalde pagina verwijst. Dus, als de homepage van een website 100 verwijzende domeinen heeft, dan is zijn DA 100 / 100 = 10. Evenzo, als een specifiek artikel op die pagina 20 verwijzende domeinen heeft, dan zou de score 200 / 20 = 40 zijn.
Anderzijds verwijst het domein van een pagina naar het hele domein waarop de pagina wordt gehost.
Een enkele pagina kan tot een willekeurig aantal domeinen behoren. Als een pagina bijvoorbeeld meerdere subdomeinen heeft, kan hij bij al die domeinen horen. Maar dat maakt hem nog niet tot alle afzonderlijke domeinen. De domein autoriteit van elk domein wordt apart berekend volgens de hierboven genoemde formule.
Hoe verschilt domein autoriteit van pagina autoriteit?
Zoals al gezegd zijn domein autoriteit en pagina autoriteit niet identiek. Ze worden anders berekend en hebben verschillende effecten op je rankings. Laten we beide statistieken eens bekijken en zien wat ze van elkaar onderscheidt.
Domain Authority
Domein autoriteit wordt berekend op basis van het aantal externe domeinen die naar je website verwijzen. Als zodanig is het niet direct gerelateerd aan het aantal bezoekers dat je krijgt. Hoewel het het aantal bezoekers kan beïnvloeden, kan het niet alleen worden gebruikt om te bepalen of je verkeer krijgt of niet.
Je kunt bijvoorbeeld een hoge domein autoriteit hebben, maar toch moeite hebben om verkeer te genereren. Evenzo kun je een lage domein autoriteit hebben, maar toch een heleboel bezoekers krijgen.
Domein autoriteit zegt ook niet veel over de kwaliteit van de link. Bijvoorbeeld, een link van een hoogwaardige nieuwssite als CNN zal veel meer goed doen voor je SEO dan een link van een spammy blog die niemand leest.
Als je wilt begrijpen hoe een bepaald domein of een bepaalde pagina presteert, dan moet je zijn Domein Rating bekijken.
Page Authority
Page Authority daarentegen wordt berekend op basis van het aantal interne links dat naar een bepaalde pagina verwijst. Het wordt beïnvloed door het totale verkeer dat een pagina ontvangt. Het hangt echter ook af van het aantal trefwoorden waarop een pagina scoort. Zo zal een pagina die voor veel verschillende trefwoorden scoort meer pagina-autoriteit krijgen dan een pagina die slechts voor één trefwoord scoort.
Deze metric is nauwkeuriger dan domein autoriteit omdat hij je precies laat zien hoe goed een pagina presteert. Met behulp van page authority kun je snel vaststellen welke pagina’s werken en welke niet.