HomeSEOMOZ: SEO Tool, Moz Bar en meer

MOZ: SEO Tool, Moz Bar en meer

Moz is een in Seattle gevestigd SEO bedrijf dat zoekmachine optimalisatie tools voor marketeers levert. Hun paradepaardje, de MozCast voorspelling voor Google SERP’s, gebruikt geautomatiseerd machine learning om zoekmarketeers een idee te geven van hoe hun site in de loop van de tijd zal presteren. Het systeem is ontwikkeld door CEO Rand Fishkin, die in 2007 ook het populaire blog SearchEngineLand.com oprichtte.

Naast zijn populaire software biedt Moz diverse trainingen en certificeringen aan voor mensen die meer willen leren over SEO.

Wat is MOZ?

MOZ is een bedrijf dat zich richt op SEO en dat verschillende producten heeft gemaakt die je helpen de zichtbaarheid van je website online te maximaliseren. Ze hebben een gratis versie van hun software en ook betaalde plannen, die variëren van €99/maand tot €199/maand, afhankelijk van de functies waartoe je toegang nodig hebt.

Je kunt de gratis versie van hun software gebruiken om je eigen zoekwoordenonderzoek uit te voeren, te controleren op potentiële problemen met je website zoals gebroken links of slechte redirects, de sites van concurrenten te analyseren, en nog veel meer. Je kunt ook betalen voor extra diensten zoals linkbuilding, beheer van sociale media en gegevensanalyse.

Moz Bar: toolbar voor PA, DA en meer

Zoekgeschiedenis – Met de Moz Toolbar kun je alle zoekopdrachten bijhouden die je erbinnen uitvoert, zodat je ze later gemakkelijk kunt terugvinden en de resultaten over verschillende data kunt vergelijken. Dit is vooral handig als je een groot aantal trefwoorden beheert.

  • Met de Moz Toolbar kun je al je zoekopdrachten bijhouden, zodat je ze later gemakkelijk kunt terugvinden en de resultaten over verschillende data kunt vergelijken. Dit is vooral handig als je een groot aantal trefwoorden beheert. Trefwoordonderzoek – Gebruik de Moz Toolbar om uit te zoeken hoe concurrerend bepaalde trefwoorden zijn, te zien wat er voor die trefwoorden scoort, en zelfs in te schatten hoeveel verkeer elk daarvan naar je site zou brengen.
  • Gebruik de Moz Toolbar om uit te zoeken hoe concurrerend bepaalde zoekwoorden zijn, te zien wat er voor die zoekwoorden te vinden is, en zelfs in te schatten hoeveel verkeer elk daarvan naar je site zou brengen. Linkbuilding – Bekijk alle pagina’s die naar je concurrentie linken, samen met de ankertekst die de linkende websites gebruiken. Je kunt ook een lijst krijgen van mogelijke linkdoelen op basis van die links.
  • Bekijk alle pagina’s die naar je concurrentie linken, samen met de ankertekst die de linken gebruiken. Je kunt ook een lijst krijgen van mogelijke linkdoelen op basis van die links. SEO training – Als je meer wilt leren over SEO, zijn er talloze video’s op de Moz Learning Hub gratis beschikbaar. Deze behandelen onderwerpen als zoekmachinemarketing, het schrijven van inhoud, analytics, en vele andere aandachtsgebieden.
  • Als je meer wilt leren over SEO, zijn er talloze video’s op de Moz Learning Hub gratis beschikbaar. Deze behandelen onderwerpen als zoekmachinemarketing, het schrijven van content, analytics, en vele andere interessegebieden. Webmaster Tools – Met deze functie kun je snel problemen opsporen die de prestaties van je site kunnen belemmeren. Het biedt geen oplossingen, maar helpt je beslissen of je direct contact opneemt met Google of advies vraagt aan deskundigen.

MOZ is de maker van Page Authority en Domain Authority

MOZ creëerde zowel de Page Authority als de Domain Authority metric, die de “kracht” van een bepaalde pagina ten opzichte van andere probeert te meten. De Page Authority metric verdeelt het totale aantal links dat naar een bepaalde website verwijst in het aantal links dat naar andere pagina’s verwijst. Bovendien wordt rekening gehouden met de autoriteit van die links. Hoe hoger de score, hoe sterker de ranking. Domain Authority werkt anders. Het kent een numerieke waarde toe aan elk domein, gebaseerd op de sterkte van zijn backlinks. Het resultaat wordt dan met 100 vermenigvuldigd om een percentage te krijgen. Een hoge DA wijst op een sterke website.

De Page Authority metric werd oorspronkelijk ontwikkeld als een manier om webpagina’s te rangschikken voor reclamedoeleinden. De Domain Authority metric werd ontwikkeld als middel om websites te rangschikken voor zoekmachines. Beide metrics werden aanvankelijk MozRank genoemd.
In zijn begindagen was de Moz Toolbar een Firefox add-on waarmee gebruikers basis SEO functies konden uitvoeren, waaronder het zoeken naar trefwoorden, het controleren van de huidige pagina rang van een site, en zien hoe vaak een zoekterm in Google was ingevoerd. Na verloop van tijd werd de werkbalk uitgebreider, met functies als Site Explorer en Backlink Checker.

In januari 2011 lanceerde Moz zijn nieuwe, volledig gehoste versie van de Moz Toolbar. Deze browserextensie heette MozBar, en bood veel van de functionaliteit van de vorige versie van de Moz Toolbar, samen met wat extra mogelijkheden.

Moz creëerde het MozCast voor zoekmachine rankings

Hoewel Moz vooral bekend stond om zijn tools voor zoekwoordenonderzoek en backlinkanalyse, ontwikkelden ze ook een systeem voor Google rankings. De tool, MozCast genaamd, werd voor het eerst geïntroduceerd in 2010 en wordt nu dagelijks door duizenden marketeers gebruikt.
Het idee achter MozCast is dat Google een geheim algoritme gebruikt om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen.

Hoewel niemand weet hoe dit algoritme er precies uitziet, wordt aangenomen dat er meer dan 200 factoren zijn die de volgorde van de zoekresultaten beïnvloeden. MozCast probeert aan de hand van deze 200 verschillende variabelen de top 10 zoekresultaten voor populaire zoekwoorden te voorspellen. Door de veranderingen in de zoekresultaten van Google bij te houden, kan Mozcast laten zien wanneer een verandering heeft plaatsgevonden en hoe significant die verandering was.

Mozcast kan ook het effect van een algoritme-update op je rankings simuleren. Met behulp van historische gegevens kan het je vertellen hoe je site het zal doen na een belangrijke Google-update.
MozCast is een betaald product, hoewel er ook gratis versies beschikbaar zijn.

© Backlink B.V. 2024.