HomeSEOLandingspagina

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina op een website waar je bezoekers naartoe leidt zodra ze op je site aankomen. Deze pagina moet worden ontworpen met één doel voor ogen – de gebruiker ertoe brengen een actie te ondernemen, zoals zich inschrijven of iets kopen.

Het nut van een landingspagina

Landingspagina’s worden vaak gebruikt door bedrijven die leads genereren en gebruikers proberen over te halen zich in te schrijven voor nieuwsbrieven of andere abonnementen. Je kunt een landingspagina voor elk doel gebruiken. Een van onze favoriete toepassingen is het maken van aangepaste landingspagina’s voor individuele diensten, zodat we kunnen bijhouden waar het verkeer van elk product vandaan komt. Een andere manier om een landingspagina te gebruiken is om e-mails vast te leggen en je e-maillijst op te bouwen.

Hoe maak je een landingspagina?

Landingspagina’s hoeven niet mooi te zijn. Veel mensen denken dat ze duizenden dollars moeten uitgeven aan ontwerpsoftware of ontwerpers moeten inhuren om hun landingspagina’s te maken. Dat is niet waar. De beste landingspagina’s zijn eenvoudig, maar effectief. Conversie is belangrijker dan uiterlijk bij het maken van een landingspagina. Met dat gezegd, hier zijn de basisstappen voor het maken van een landingspagina:

  1. Bepaal welk type landingspagina je wilt maken. Als je bijvoorbeeld leads wilt verzamelen, dan moet je je richten op het opstellen van een formulier in plaats van op het gebruik van een video voor je call-to-action (CTA). Als je een product promoot, kun je een korte video laten afspelen terwijl de gebruiker je funnel doorloopt. Er zijn vele opties. Beslis gewoon wat het beste werkt voor je bedrijf.
  2. Kies een sjabloon. Er zijn veel landingspagina-sjablonen online beschikbaar. Een snelle Google-zoekopdracht geeft je genoeg resultaten. Persoonlijk gebruik ik graag Swipepages omdat hun sjablonen er geweldig uitzien. Heb je eenmaal een sjabloon gevonden dat je bevalt, pas het dan aan tot het aan je behoeften voldoet.
  3. Begin met testen. Dit is waar de meeste mensen vastlopen. Ze weten niet hoe ze hun landingspagina’s moeten testen. Je landingspagina’s testen kan heel eenvoudig zijn. Verander gewoon één element van je landingspagina en kijk wat er gebeurt. Doe dit voor meerdere tests en je leert over wat werkt.
  4. Herhalen. Het maken van landingspagina’s is een continu proces. Je landingspagina’s moeten altijd veranderen op basis van de resultaten van de tests die je uitvoert. Als iets niet werkt, gooi het dan weg en ga verder met een ander element.
  5. Tot slot, blijf doorgaan. Verwacht geen plotseling succes van je landingspagina’s. Het kost tijd om een succesvolle landingspagina op te bouwen.

Het belang van SEO bij het bouwen van een landingspagina

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is de kunst van het verbeteren van de positie van je website in zoekmachines. Wanneer iemand in Google zoekt naar “linkbuilder” wil je dat de website van je bedrijf bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Jouw landingspagina moet worden geoptimaliseerd voor zoekmachines, net als de rest van je website. Hier zijn enkele tips om je landingspagina te optimaliseren voor zoekmachines:

  • Zorg ervoor dat je landingspagina een aantrekkelijke headline heeft.
  • Gebruik zoekwoorden die overeenkomen met je doelgroep.
  • Neem links op naar soortgelijke pagina’s en blogs op je website.
  • Concentreer je op het creëren van inhoud van hoge kwaliteit. Hoe beter de inhoud van je landingspagina, hoe groter de kans dat hij hoger scoort bij zoekopdrachten.

Dus ook al is organisch verkeer misschien niet je belangrijkste verkeerskanaal voor je nieuwe landingspagina, je moet SEO ook hier nooit opgeven.

Begin met een klein budget voor Adwords en dat geld langzaam over te hevelen naar SEO als je de conversies ziet binnenrollen. Koop wat links en optimaliseer je landingspagina voor zoekmachines.

Hoe moet een goede landingspagina eruitzien?

Bij het ontwerpen van een landingspagina zijn er een paar belangrijke elementen waarmee je rekening moet houden. Ten eerste moet je je richten op eenvoud. Je wilt de gebruiker niet overweldigen met te veel informatie. Mensen nemen snel beslissingen op websites, dus houd je landingspagina zo eenvoudig mogelijk. Vervolgens wilt je de bezoeker voorzien van een duidelijke call-to-action (CTA). Deze moet boven de vouw staan, zodat de gebruiker niet naar beneden hoeft te scrollen om hem te vinden. Zorg er ook voor dat je CTA duidelijk is. Verstop de knop niet achter een hoop tekst. Tot slot heb je waarschijnlijk een video nodig op je landingspagina. Video’s converteren heel goed, vooral geanimeerde video’s.

© Backlink B.V. 2024.