HomeSEOCTR: Click Through Ratio uitgelegd

CTR: Click Through Ratio uitgelegd

De CTR is hoeveel mensen op je zoekresultaat hebben geklikt. Het is een vrij snelle indicator van hoe goed je het doet in de zoekresultaten. Dit laat zien dat, ook al hebben we nog niet zoveel verkeer, onze SERPS een goede respons krijgen.

Google heeft beloofd niet naar de CTR van een SERP te kijken om een pagina in zijn zoekmachine te ranken. Toch vinden veel SEOs het belangrijk om een goede CTR op de zoekresultaten te hebben. Het is een manier om toch hoger geplaatste pagina’s te verslaan, alleen maar omdat je SERP beter converteert.

CTR wordt vaak gebruikt in combinatie met andere statistieken, zoals bouncepercentage, tijd op de site, maar het is een van de belangrijkste indicatoren voor het begrijpen van het succes van een bepaalde pagina. Een laag doorklikpercentage betekent dat je of moet uitzoeken waarom mensen niet klikken en dat moet oplossen.

Hoe je je Google CTR kunt verbeteren

Als je een hoog doorklikpercentage wilt hebben, moet je deze vragen kunnen beantwoorden: Waarom komen bezoekers naar mijn website? Welk probleem los ik voor hen op? Hoe kan ik ze ervan overtuigen dat ze op de juiste plaats zijn? Je moet je doelgroep echt goed kennen voordat je ze probeert te overtuigen om te kopen wat je verkoopt.

Er zijn veel dingen die we kunnen doen om onze CTR te verhogen. Maar laten we eerst eens kijken naar enkele dingen die je CTR kunnen verlagen.

  • Laat je bezoekers niet te veel moeite doen om te begrijpen wat je aanbiedt. Zorg ervoor dat je koptitel hen precies vertelt wat je product of dienst voor hen kan doen.
  • Je paginatitel (het kopje boven de vouw in de SERP’s) moet overtuigend genoeg zijn om iemand op je link te laten klikken.
  • Wees beschrijvend over waar je pagina over gaat. Gebruik trefwoorden die betrekking hebben op je onderwerp en niche.
  • Koppen zijn belangrijk. Als je een lange keyword phrase in je titel hebt, zul je waarschijnlijk een lagere CTR hebben dan wanneer je een aandachttrekkende kop gebruikt.
  • Afbeeldingen van hoge kwaliteit zullen je CTR altijd ten goede komen.
  • Huur een professionele tekstschrijver in.
  • Probeer de lengte van je titels kort te houden. Eén tot vier woorden is meestal het beste.
  • Vermijd overmatig gebruik van je trefwoord in je paginatitel.
  • Mensen hebben de neiging webpagina’s te scannen, dus probeer bullet points en kortere paragrafen te gebruiken.
  • Gebruik alleen sterke oproepen tot actie. Geef je bezoeker geen andere keuze dan de volgende stap te zetten door duidelijk te maken wat je wilt dat ze doen.
  • Wees consistent met je huisstijl. Zorg ervoor dat elke pagina op je site eruitziet als onderdeel van dezelfde familie.
  • Ruim alle rommel op. Niets is erger dan een rommelige, onprofessioneel ogende website.

Blijf testen om je SERP’s CTR te verbeteren

Websites zijn dynamische, steeds veranderende wezens, dus het is belangrijk om regelmatig nieuwe ideeën te testen om te zien hoe ze onze CTR beïnvloeden. Hetzelfde geldt voor de CTR van je SERP’s.
In Google Search Console (Webmaster Tools) kun je zien hoe je pagina’s presteren ten opzichte van andere zoekresultaten. Je kunt de CTR-prestaties van je zoekresultaten in de tijd uitzetten, zodat je kunt zien of je CTR verbetert na je wijzigingen.

Als we tests uitvoeren, beginnen we meestal met een groot aantal experimenten met verschillende variabelen. Soms veranderen we bijvoorbeeld de titel van een pagina, of schrijven we een nieuwe metabeschrijving of voegen we een afbeelding toe aan een pagina. Soms worden deze allemaal tegelijk veranderd en getest. We voeren ook A/B-tests uit waarbij we twee versies van dezelfde pagina met elkaar vergelijken. Met deze tests kunnen we zien welke versie beter presteert.

© Backlink B.V. 2024.